انسان تعدیل شده

خدای متعال در قرآن کریم،سوره انفطار و آیه هفتم می فرماید:

اَلّذی خَلَقَکَ ،فَسَوّئکََ ، فَعَدَلَکَ ؛ « آن خدایی که تو (= انسان ، اعم از مرد و زن) را آفرید، پس ساخته و پرداخته ات نمود و سپس تعدیل ت کرد».

تسویه بدان معناست که هر آن چیز که لازم است یک انسان داشته باشد تا بتواند به حیات حقیقی خود ادامه دهد، و کارکردهای مردانه یا زنانه خود را بجا آورد، خدای خالق آن ها را پیش بینی نموده است.اعم از ساختاروابعاد جسمانی،نفسانی و روحانی. وتعدیل به این معنی است که خداوند این ابعاد وساختار را دقیقن در جای خودش قرار داده تا روابط فیما بین این ابعاد، به وجود آورنده یک ارگانیسم واحد ومتعادل باشد؛به بیانی نسبت بین این ساختار ها بر اساس عدل( = قرار گرفتن هر چیزی در جای خودش) صورت گرفته تا انسان قادر باشد به حیات عقلانی خود آن چنان که شایسته وبایسته یک انسان کامل،عاقل وعادل است ادامه دهد.

پرسش: اما چرا انسان طریقه اعتدال را پیشه خود نمی سازد و راه غرور و خودخواهی را پیش می گیرد؟ چرا انسان طریق عدل را زیر پا می گذارد و راه تعدی را سرمشق برنامه های خویش قرار می دهد؟

نکته: برای مهندسی فرآیند توسعه در جوامع و حکمرانی های اسلامی لازم است تصویر وتندیس انسان در قرآن کریم به درستی و جامعیت شناسایی شود؛ در غیر این صورت هرگونه تدوین نسخه از توسعه در اجرا با مشکل و مساله مواجه خواهد شد.

/ 3 نظر / 10 بازدید
سهیل

نظر شما این است که برای تدوین برنامه توسعه نیاز به انسان شناسی از نوع اسلامی است؟

قرآن کتاب هدایت

سلام. به نظر بنده حقیر اینکه انسان طریقه اعتدال را رعایت نمی کند مربوط می شود به خود بزرگ بینی و خود پسندی انسان ها، همان گونه که شیطان در برابر فرمان خداوند بزرگ که فرمود بر انسان سجده کن گفت: من از آدم بهترم؛ زیرا مرا از آتش و ایشان را از خاک آفریدی. و دلیل اینکه انسان عدل را زیر پا می گذارد مربوط می شود به دوری از معارف اهل بیت، دوری از قرآن و خداوند عدالت گستر. همانگونه که در حدیثی از پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد(ص) می خوانیم: خير الامور اوسطها: بهترين كار حد وسط آنست. یعنی رعایت اعتدال و میانه روی. و در آیه 67 سوره مبارکه فرقان آمده «وَ الَّذينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً»:و آنان كه چون هزينه مى‏كنند اسراف نمى‏كنند و خِسّت نمى‏ورزند بلكه ميان اين دو، راه اعتدال را مى‏گيرند. و در دیگر آیات قرآن کریم که به میانه روی و اعتدال سفارش شده است.

امیر مسعود

یعنی انسان در حوزه فکری هم متعادل آفریده شده ولی به دلیل یک سری تجربیات و تعامل با محیط پیرامون راه تفریط وافراط را در پیش میگیرد ویا زیادی خوشبین میشود ویابیش از حد بدبین!!